Strategia marketingowa firmy: Facebook czy blog firmowy?


Wiele osób decyduje się porzucić prowadzenie bloga firmowego na rzecz szeroko pojętych portali społecznościowych np. prowadzenia fanpage’a na Facebooku. Nie da się ukryć – to poważny błąd. „Boom” na social media powoli się kończy.

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku jest proste i przyjemne. Odpowiednia kampania marketingowa opiera się jednakże na strategii długofalowej, nie zaś na doraźnych „pozytywach”. Facebook w tym wypadku może pełnić wyłącznie rolę pomocniczą, jako swojego rodzaju wsparcie dla bardziej atrakcyjnych merytorycznie tekstów znajdujących się na firmowym blogu.

Prostota obsługi fanpage’a na portalach społecznościowych wynika w dużej mierze z faktu, iż są one „ułomne”. Jako, że całość opiera się na cudzym serwisie, użytkownicy nie mają zbyt wielu możliwości i opcjonalności. Tutaj warto wspomnieć, że opieranie działań promocyjnych prowadzonego przez nas biznesu wyłącznie na obcych, w żaden sposób niezależnych od nas stronach jest najzwyczajniej w świecie głupie.

Jeżeli myślimy poważnie o budowaniu pozycji naszej firmy musimy mieć na uwadze, iż treści dostępne na Facebooku widoczne są jedynie dla wybranej grupy odbiorców, „kiepsko” indeksują się w wyszukiwarkach, a także mają dużo mniejszy wpływ na pozytywną względem nas reakcję konsumentów aniżeli treści blogowe.

Facebook to portal społecznościowy, który nastawiony jest przede wszystkim na zysk. Ci, którzy zdążyli się zapoznać z funkcjonalnościami, jakie otrzymuje administrator fanpage’a wiedzą, że skuteczna promocja firmy nie jest możliwa bez odpowiedniego wsparcia reklamowego. Te oczywiście kosztuje i to niemało. Bez odpowiedniej inwestycji nasze posty są widoczne wyłącznie dla garstki osób.

Myśląc w dłuższej perspektywie aniżeli rok czy dwa musimy mieć na uwadze, że Facebook nie jest pierwszym serwisem społecznościowym. Zaraz po nim mogą przyjść kolejne, które stopniowo wypchną swojego poprzednika. Tym samym utracimy nasze skromne grono odbiorców.

W gruncie rzeczy Facebook nie jest przychylny przedsiębiorcom. Liczne zmiany w polityce serwisu sprawiają, że nie mamy żadnej kontroli nad prowadzonym przez nas fanpage’em. Blog firmowy natomiast cechuje się pewną stabilnością – jest prowadzony niemal od A do Z przez firmę i jedyne do czego musi się dostosować to obowiązujące w danym kraju prawo.

Blog jest miejscem, gdzie możemy przedstawić nasz produkt na „tysiąc” dowolnych sposobów, nie tylko w formie reklamy. Posty zamieszczane na Facebooku są krótkie – nie pozwalają wprowadzić żadnego ciekawszego rozwiązania np. połączenia filmu, ikonografiki, treści i linków.

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku nie jest złym pomysłem pod warunkiem, że jest to swojego rodzaju dodatek – narzędzie dystrybucji treści. Artykuły umieszczane na blogu są dostępne niemal cały czas – można je łatwo wyszukać przez dowolną wyszukiwarkę. Te w mediach społecznościowych żyją przez kilka, góra kilkanaście godzin – są nietrwałe i szybko przepadają.